Monday, February 21, 2011

المكان غير المكان!!




المكان هو هو، الناس زى ما هى، المكاتب فى مكانها والكراسى ماتحركتش، كل شئ منظم ولا شئ غير مألوف موجود فى المكان، اذن فالمكان هو هو بلا تغير، لكن ايه سبب تغير احساسى تجاهه؟ حاسه انى غريبة عن المكان على الرغم ان هو ده المكان اللى فضلت طول عمرى احلم انى اكون فيه، جو سلام، شباب متعاونين، وكل حاجه "بييس" زى ما بيقولوا، إنما ايه اللى خلى كل ده يتغير جوايا؟ ايه اللى خلانى أحسن إنى غريبة عن المكان اللى أُكن له كل الاحترام والتقدير؟


يمكن السبب اسلوب تعامل الناس معايا بشكل جاف ولا مبالاه. هل بيعاملونى بالشكل ده عشان أنا لسه جديدة إلى حد ما بينهم، على الرغم إنى هناك معاهم من عدة شهور؟ مش عارفه ليه اسلوب التعامل بالشكل ده على الرغم إنى ما أذيتش ولا جرحت حد، على الأقل على حد علمى أنا، وأنا شخصياً ماعتقدش إنى أكون زعلت حد لأن همّا أصلا مش عاوزين يتعاملوا معايا ولا يعتبرونى واحدة من المكان، فليه همّا بالشكل ده؟!!


المكان ده اللى كنت بحبه جدا، دلوقتى بقيت كل ما افتركه أو أروحه الأقى نفسى مش قادرة أمسك دموعى!!


3 comments:

  1. هوني على نفسك .. و اصبري و اعلمي أن الإنسان الذي لا يعرف قيمتك لا يستحق أن تشغلي بالك به .
    =-=-=-=-=-=
    حدث معي امر مشابه .. حلمت بالوصول إلى مكان معين طوال عمري و وصلت إليه و لكني لم ألقى فيه نجاحا بالشكل المأمول و من يومها و أنا أكره المكان و أكره كل من يذكرني به . أدعو الله لك و لي بالتحسن و التوفيق

    ReplyDelete
  2. يمكن السبب اسلوب تعامل الناس معايا بشكل جاف ولا مبالاه. هل بيعاملونى بالشكل ده عشان أنا لسه جديدة إلى حد ما بينهم، على الرغم إنى هناك معاهم من عدة شهور؟ مش عارفه ليه اسلوب التعامل بالشكل ده على الرغم إنى ما أذيتش ولا جرحت حد، على الأقل على حد علمى أنا، وأنا شخصياً ماعتقدش إنى أكون زعلت حد
    لأن همّا أصلا مش عاوزين يتعاملوا معايا ولا يعتبرونى
    -------------------------------
    واحدة من المكان،
    ----------------

    هى دى الاجابه

    على فكرة انا برضه بعانى نفس المعاناه دى

    بقالى شهرين تقريبا فى الشغل
    نفس الاحساس بالغربه والوحده
    وبقى دخولى مكاتبهم تقيل على قلبى قوى
    بس انا ماستمرتش اسال نفسي السؤال ده لانى عرفت الاجابه دى بسرعه

    هما متكلكعين فى بعض ومش قابلين حد جديد فى وسطهم
    وبالتالى بعدت عنهم انا كمان بعد ماكنت بحاول اتعامل ببساطه


    اقولك نصيحه ؟

    ابعدى عنهم وتعاملى معاهم من غير عشم ومن غير طلب اى شىء ومن غير ما تحسي ان ناقصك حاجه

    وخلى ليكى صاحب واحد بس فى وقت فراغك فى الشغل
    هو القران

    وصدقينى اللى يهتم بيكى اهتكى بيه واللى مايهتمش طنشيه

    انتى مفروض اللى جديده عليهم يعنى يرحبو بيكى
    لكن اللى ماهمهوش مايلزمنيش

    من غير زعل ومن غير عتاب

    :)

    ReplyDelete
  3. محمد الدهيمي
    --------------
    شكرا لمرورك الكريم، ربنا يعوضك خير و يوفقك ان شاء الله :)

    سكرتيرة جديدة
    ----------------
    شكرا لنصيحتك، ان شاء الله احاول اعمل بيها
    هى المشكلة بس ان الواحد بيكون متوقع معاملة حسنة بس مشكلة، لعله خير ان شاء الله
    ربنا يوفقك فى شغلك :)

    ReplyDelete

ياقاريء خطي لا تبكي على موتي
فاليوم أنا معك وغدا في التراب
ويا مارا على قبري لا تعجب من امري
بالأمس كنت معك وغدا أنت معي
أموت ويبقى كل ماكتبته ذكرى
فياليت كل من قرأ خطي دعا لي

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Designed By Blogs Gone Wild!